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Twitter Research

Twitter hat mich intensiv durch das Jahr 2009 begleitet – angefangen von einer ersten Skizze für ein Forschungsvorhaben, die ich im Februar auf dem BarCamp Klagenfurt vorgestellt habe, über Twittereinführungen und jeweils aufeinander aufbauenden Tagungs- bzw. Konferenzbeiträge. Eine chronologische Übersicht findet sich hier auf dieser Seite. Außerdem habe ich eine Liste von Twitter-Papers, die als Download zur Verfügung stehen, hier erstellt: A Collection of Downloadable Twitter-Papers.




22.12.2009 – Institut für Technikfolgen-Abschätzung (ITA), Steckbrief 4 im Rahmen des Projekts Interactive Science: „Microblogging und die Wissenschaft” – siehe dazu auch das Blogpost “Unser Twitter-Steckbrief ist da! “Microblogging und die Wissenschaft.””

Herwig, J., Kittenberger, A., Nentwich, M. und Schmirmund, J., 2009, Microblogging und die Wissenschaft. Das Beispiel Twitter. Steckbrief 4 im Rahmen des Projekts “Interactive Science”. ITA-Reports, Nr. a52-4 hrsg. v. Institut für Technikfolgen-Abschätzung, Wien: ITA.

Direkter PDF-Downloadlink: http://epub.oeaw.ac.at/ita/ita-projektberichte/d2-2a52-4.pdf

Short-URL zur Download-Seite: http://bit.ly/twitterita




9 Oct 2009 – ENGLISH: While most of the research and presentations were given in German, I submitted a full paper (expanding on an accepted, peer-reviewed abstract) to the 10th, annual conference of the Association of Internet Researchers (AoIR). It can be downloaded from this blogpost: Coming to grips with Twitter 2006/07 vs. 2009




15.-16.10.2009 – NETCULTURES. IDENTITÄTSPRÄSENTATION, KOMMUNIKATION UND PRIVATHEIT AUF SOCIAL NETWORK SITES. Wissenschaftliche Tagung des Instituts für Medienwissenschaft der Universität Basel, Konzeption: Prof. Dr. Klaus Neumann-Braun, Dipl. Sozialwiss. Ulla Autenrieth.

Abstract: Microblogging und die Verhandlung des Sozialen im Web 2.0
Im Zentrum dieses Vortrags stehen die unterschiedlichen Formatierungen sozialer Interaktion, die auf verschiedenen Social-Media-Plattformen vorzufinden sind, wobei das besondere Interesse der Mikroblogging-Plattform Twitter gewidmet ist. Während Social Networking Sites (SNS) in der Regel auf die kleinteilige Modellierung einer Persona sowie der sozialen Interaktion setzen, sind die Möglichkeiten auf Twitter vergleichsweise begrenzt: Nutzername, Vor- und Nachname, Link und Kurzbio, damit sind die Mittel der Selbstpräsentation auf der Profilseite bereits umschrieben. An die Stelle der vielfältigen Formen der Interaktion, wie sie auf Facebook, StudiVZ etc. möglich werden (poken bzw. gruscheln, kommentieren, Gefallen ausdrücken, öffentliche oder private Nachrichten schreiben, jemandem einen ‘Zombie Hug’ geben, etc.), stehen im Zentrum von Twitter ein 140-Zeichen-Textfeld und eine Follower-Following-Logik, die sich von der Reziprozität der sozialen Beziehungen auf SNS unterscheidet. Vor dem Hintergrund von Victor Turners Konzepten von Liminalität und Communitas befasst sich der Vortrag mit der Frage der Konstruktion und Verhandlung des Sozialen im Web 2.0.




12.-16.10.2009: Online-Konferenz des Projekts eVideo an der HTW Berlin, Konzeption: Anja C. Wagner, edufuture.de

Kurzbeschreibung: Twitter & Co.: Warum wir Microblogging hassen / lieben / missverstehen
Heißgeliebt von den einen, verurteilt von den anderen, missverstanden von den dritten – gibt es einen objektiven Weg, sich mit Twitter auseinander zu setzen? In dieser Sitzung wird Twitter bzw. Microblogging analysiert mit Blick auf das vorhandene Potenzial, Menschen (FreundInnen, KollegInnen, Menschen mit gleichen Interessen) in ihren Bedürfnissen nach Kommunikation und Information zu unterstützen.

Aber warum ist das eigentlich so, dass Twitter so schwierig zu verstehen ist – und warum ist dann jetzt trotzdem ein solcher Run auf die Microblogging-Plattform zu verzeichnen? Wo liegen ihre Grenzen?



7.-10.2009: Internet Research 10.0 – Internet: Critical is the 10th annual conference of the Association of Internet Researchers (AoIR), an international association for students and scholars in any discipline in the field of of Internet studies.

The full paper (extended draft version) can be downloaded from this blogpost: Coming to grips with Twitter 2006/07 vs. 2009

Abstract: Liminality and Communitas in Social Media: The Case of Twitter
The present paper proposes to analyze and describe the emergence of sociability and communities on the web, applying a two-fold perspective and drawing in each case on cultural anthropologist Victor Turner’s work on liminality: on the one hand the focus will be on the individual who is learning to use a social media service and on the other on the social media service itself as it is about to be integrated into the media ecosphere.

Turner conceived of liminality as a mode of existence that is available to an individual in the middle phase of a rite of passage (i.e. before her assimilation into society) and that is characterized both as a sphere of anti-structure and as “realm of pure possibility” where individuals show a heightened sense of self and of ‘becoming someone’. Similarly, and this observation serves as this paper’s point of departure, the early phase of using a social media service is often experienced as a sphere of ‘anti-structure’, where users yet have to learn to make the interface work for them to experience sociability.

The scope of the analysis will be kept to one social media service only, Twitter, for the reason that Twitter is an extreme case of a platform that leaves most of the work of creating social meaning to the user: While Facebook, by contrast, seeks to model and prescribe social interaction in great detail (through its various forms of poking, giving gifts, messaging, taking part in competitions etc), Twitter confronts the user with the lean infrastructure of just one text-field and few hints regarding its social workings. With yet no “friends” or “followers” at hand, the early stage of an individual’s Twitter usage is the epitome of anti-structure.

For the media scholar, Twitter lends itself as an ideal object of study as it prompts the user to record her reactions to the new environment by responding to the question “What are you doing?” Analysis shows that these early messages typically reflect individuals’ uncertainty regarding the purpose of their doing (e.g. “i think im too old for twitter” or “just joined this twitter thing. what now?”). This analysis also serves to illuminate the role of non-human actors (to use a term introduced by Actor-Network theory) such as web applications: Instead of being perceived as a mere means to an end, or a neutral instrument, they are explored and addressed by users as their counterparts in their initiation process.

Turner’s notion of liminality furthermore provides a framework for understanding the sense of community that is fostered on Twitter. This paper argues that its preferred form of community is what Turner described as communitas, which is characterized by the absence of hierarchy and the affirmation of equality among its members – and which as such contrasts with society where individuals, according to Turner, are distinguished by terms of ‘more’ or ‘less’. Communitas can thrive on Twitter, this paper argues, because users share the common experience of weaving their own social web and defining their ‘social media self’ on Twitter, against the odds of the anti-structure they initially faced. Unlike social networking sites such as Facebook or LinkedIn, users are not obliged to reflect their real name in their Twitter name – rather, knowing someone’s Twitter name is a token of the special social bond that has been forged. And unlike LinkedIn et.al, social relations on Twitter are shaped by common interests rather than by already existing social positions and relations – at least, as interviews with experienced Twitterers suggest, this seemed true for the early stage of Twitter (as a service). Yet as the platform ‘goes mainstream’ – a process which for Twitter is said to have started around late 2008 – communitas vanishes as the structure of society begins to impose itself: If the sense of community in the early phase emerged from interest-based commonalities (including users’ shared self-image of being an early adopter), the community of the mainstream phase is gradually penetrated by existing social structures. As ex-classmates, colleagues and family start to inhabit Twitter, users get increasingly under pressure to adjust their activity on the platform to these wider audiences and, for instance, are now faced with questions such as “Is it ok to not follow my boss back if he begins following me?”

It is in this sense that both the individual’s initiation to Twitter and the position of Twitter within the wider context of society and the media ecosphere can be interpreted using Turner’s concept of liminality. The liminal phase cannot be extended endlessly, but ends with the assimilation into society – but it may begin anew if the early adopters discover ‘the next big thing’ on the social web.

Full-presentation (optimized for presentation without audio):




July 16-18, 2009: Web as Culture: Ethnographic, linguistic and didactic perspectives, Justus-Liebig University (Giessen, Germany)

Abstract: ‘Betwittered and Between‘: The Rite of Passage of Becoming a Micro-blogger
The present paper examines the process of learning to utilize a social media service – in this case: micro-blogging – drawing on Victor Turner’s work about liminality, the fragile, middle phase in a rite of passage that precedes the assimilation into a community. Current Micro-blogging services such as Twitter.com or Identi.ca allow users to post chronological messages of typically no more than 140 characters, to read messages of other users (requiring that they, in the language of these services, begin to “follow” them) and to gather their own “following” of readers. Micro-blogging interfaces typically prompt users to respond to the question “What are you doing?”; however, various alternative uses have meanwhile emerged, accompanied by a set of symbolic and semantic conventions to enrich meaning and function of messages (e.g. by designating them as replies or categorizing them) which can both be read by humans and manipulated by algorithms to provide further context and meaning. Based on a close reading of the ‘twitter-stream’ of selected individuals, this paper aims to trace how users cope with liminality, i.e. with the early phase of Twitter-usage when they yet need to build their web of followers/followees. Secondly, this paper takes its cue from actor-network theory by seeking to record how initiation is effected out of a network of human and non-human actors, including the user interface, the forms of communication and interaction it allows, available semantic conventions and (alternative) uses to which users put these opportunities and the results of external services which – typically of a web 2.0 service – tie into the micro-blog’s Application Programming Interface (API). Thirdly, the paper analyses discourses about microblogging on the web which, due to their polarizing nature, further encourage users to either take up the subject position of an affirmative, or of a disdainful (non-)user. In the sum total, and through these three perspectives, this paper seeks to shed light on the complex processes that are involved in the initiation to a social media service, which go far beyond the requirements of a skills-based media literacy, and which can only be grasped through using a micro-blogging service, but not through studying its separate elements.




21.4.2009, Digitalks, Initiatorin: Meral Akin-Hecke

Eine Einführung in Twitter für Einsteiger, vorgetragen bei der Digitalks-Veranstaltung zum Theme Microblogging. Eine gute Ergänzung zu diesem Vortrag ist folgendes Blogpost: Medientheorie: Wieso Twitter ein eiskaltes Medium ist.




7.-8. Februar, BarCamp Klagenfurt

Auf diesem BarCamp habe ich eine Session gemacht zum Thema “Twitterforschung: Der Initiationsritus des Microblogger/in-Werdens.” Mit dieser Präsentation – und den Rückmeldungen, die ich fort bekam – begann das Forschungsvorhaben ‘Liminalität und Social Media’.

Darin habe ich einen von anthropologischen Theorien inspirierten und mit geisteswissenschaftlichen Methoden (u.a. Close Reading) arbeitenden Ansatz vorgestellt, der im Unterschied zur Social Network Analysis weniger an der (durch Datenanalyse visualisierbaren) Struktur der Interaktion und Kommunikation interessiert ist. Im Vordergrund stehen vielmehr die persönlichen Reflexionen des Twitter-Nutzers, die z.T. narrative Formen annehmen, und die dadurch stattfindenden Aneignungs- und (Twitter-)Identitätsbildungsprozesse, die im gegebenen Fall in Analogie zum Initiationsritus untersucht werden.

10 Kommentare leave one →
  1. 7. Februar 2009 1:18 nachmittags

    Hallo Jana,
    bin zufällig auf Dein Forschungsprojekt gestoßen, das mich sehr interessiert. Falls Du das 2002 von mir entwickelte und im Jänner 2003 gestartete “Emergence of Projects (eop)” als “Frühphasen-Tweet” verstehst (weiß natürlich nicht, was das ist, aber eop könnte unter diesen Begriff fallen), kann ich Dir sagen, dass es dazu SEHR viel Material gibt. z.B. alle persönlichen ingoing und outgoing Mails in diesem Kontext in einem Journal dokumentiert, ebenso Fotos, Protokolle etc. Mein Research-Fokus ist wesentlich die Frage der Bildung horizontaler Strukturen, offener im Dialograum und arbeitsteiliger im Projekt-/Handlungsraum. Die Website http://www.eop.at ist unsere zweite, von mir entwickelt und von Ludwig Bekic realisiert als Schnittstelle von Realraum und virtuellem Raum. Bin auch ein wenig in Social Network Analysis zu Hause, mit Harald Katzmair/FAS.research befreundet. Aber an Deinem Ansatz interessiert mich auch der der Diskursanalyse in Hinblick auf ein spezielles Projekt in eop: Das Avantgardeforschungsprojekt ViennAvant http://www.eop.at/datenbank/projekte/viennavant/ innerhalb dessen auch Ähnliches, wie Du es planst, für die Erforschung der Wiener Avantgarden nach 1945 geplant ist in multidisziplinären Forschungsprojekten. Nachricht von Dir würde mich freuen. Infos zu mir auf http://www.eop.at/datenbank/personen/hkoecher/
    Liebe Grüße Helga

  2. jobnomade Permalink
    8. Februar 2009 12:13 nachmittags

    Hallo Jana, ein Kommiliton schreibt gerade seine Thesis über Twitter. Bei Interesse stelle ich gerne Kontakt bereit.

  3. 8. Februar 2009 12:21 nachmittags

    sehr gerne, meine adresse ist meinvorname.meinnachname@gmail.com – danke dir!

  4. 8. Februar 2009 12:26 nachmittags

    hallo helga, ja,d as klingt alles sehr spannend – habe dir gestern schon einen mail geschrieben an dein chello account – hoffe, es ist nicht im spamfilter gelandet, schicke es gerne nochmal. ein frühphasen-tweet ist einerseits ein tweet (d.h. eine einzelne nachricht auf twitter.com) die in der anfangsphase der nutzung eines users geschrieben wurde, und andererseits bevorzugt auch in der frühphase der existenz der plattform twitter (idealerweise in 2006 oder anfang 2007). lg, jana

  5. 11. Februar 2009 2:57 nachmittags

    es wird schon geforscht? Unglaublich;-)

  6. 11. Februar 2009 3:01 nachmittags

    aber hallo! heute abend sitze ich an einem proposal für ein twitterpanel bei AOIR.org:)

  7. franklin66 Permalink
    18. Dezember 2009 3:13 nachmittags

    hallo jana,

    müsste dich interessieren: medienpädagogisches mediengetwitter heute ab 16:00
    http://www.nextgenerationlearning.ch/p1034.html

  8. 18. Dezember 2009 4:23 nachmittags

    danke, hab vorhe schon deinen tweet gelesen, bin zum selbigen zeitpunkt in weihnachtsfeiervorbereitungen verwickelt:)

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  1. Digiom’s Daily Twittering « Twigiom
  2. Unser Twitter-Steckbrief ist da! „Microblogging und die Wissenschaft.“ «                digiom. ein studienblog über           das leben in und mit digitalen online medien.

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